24 Şubat 2019

Alexa sıralaması önemi ve Google

Alexa, kendi kullanıcılarının ve robotlarının verilerine göre web sitelerini takip eden ve bunları istatistiksel olarak sıralayan bir servistir. Alexa kullanıcılarının çok büyük bir bölümünü web yöneticileri ve web siteleri ile ilgili kullanıcılar oluşturur.


google.com.tr alexa sıralaması



Alexa tüm webmaster camiasınca bilinen bir platform. Alexa sıralaması ise yine webmaster camiasınca ilgilenilen bir konu. Peki Alexa nedir? Web sitemize SEO yönünden bir etkisi var mı? Bu sorular acemi web yöneticisi arkadaşlarımız tarafından sıkça sorulan soruların başında geliyor. Bende bu yazımda bilgim ve bulabildiğim kaynaklar yardımı ile elimden geldiğince bu sorulara cevap vermek istiyorum.



Kendi ağzından Alexa'nın nasıl çalıştığını aşağıdaki alıntıdan okuyabilirsiniz.

Alexa's Traffic Ranks, 3 aylık bir süre boyunca Alexa'nın global veri panelinde kullanıcılar tarafından sağlanan trafik verilerine dayanmaktadır. Trafik Sıraları günlük olarak güncellenmektedir. Bir sitenin sıralaması, Benzersiz Ziyaretçiler ve Sayfa Gösterimlerinin birleşik bir ölçütüne dayanır. Benzersiz Ziyaretçiler, belirli bir günde bir siteyi ziyaret eden benzersiz Alexa kullanıcılarının sayısı ile belirlenir. Sayfa görüntüleme, bir site için toplam Alexa kullanıcı URL isteği sayısıdır. Ancak, aynı kullanıcı tarafından aynı günde aynı URL için birden fazla istek tek bir Sayfa Görüntüleme olarak sayılır. Benzersiz ziyaretçiler ve sayfa görünümlerinin en yüksek birleşimine sahip site, 1. sıradadır. Ek olarak, verilerimizde ortaya çıkabilecek önyargıları düzeltmek için veri normalleştirmesi kullanıyoruz.

Yukarıdaki alıntıdan da anlayacağınız üzere Alexa sıralaması ve verileri genel kullanıcı kitlesini yansıtmıyor. Sadece Alexa kullanıcılarının verilerini yansıtıyor. Bu durumda Alexa sıralamasını sitemizin gerçek verileri olarak yorumlayamayız. Fakat web sitenizin webmaster camiasındaki popülerliğini ölçmek için kullanabilirsiniz.


Alexa sıralaması ve Google sıralaması arasında bağ var mı?


Alexa, 3.taraf hizmet veren özel bir şirkettir. Google sıralamasında hiç bir etkisi bulunmamaktadır. Sizin web sitenizin arama sonuçlarındaki sıralamasına ne artı nede eksi hiçbir şekilde etkisi yoktur. Aynı şekilde web sitenizin Google gözündeki değeriyle de bir ilgisi yoktur. Yukarıda da belirttiğim gibi Alexa sıralaması çoğunluğu web siteleriyle ilgili kullanıcıların verilerine dayanır ve gerçek dünya verilerini kesinlikle yansıtmaz.

Bir çok acemi web yöneticisi arkadaşlarımız, yine kendisi gibi acemi çevresinden aldığı kulaktan doğma bilgilerle yola çıkarak. Alexa sıralaması ve istatistiklerinin web sitesinin SEO çalışmalarına katkısı olacağını, arama sonuçları sıralamalarında yükseleceğini düşünerek, bu konuya vakit ve nakit harcar. Malesef bu gibi işlemler size vakit ve nakit kaybettirmekten başka bir şey değildir. Sitenize ve arama sonuçları performansınıza bir değer katmaz. Hatta siteniz ve içeriğiniz için harcayacağınız zamanı ve parayı, Alexa sıralaması gibi şeylere harcadığınız için sitenize olumsuz yönde etkisi bile olabilir.

Esasında bu tür işlem için vakit ve nakit harcamanıza da çokta gerek yoktur. Kendiniz ve yakın çevrenize Alexa toolbar yükleyerek ve bu toolbar'ın olduğu web tarayıcı ile her gün sitenizi bir kere ziyaret ettirmek sitenizin sıralamasını çok büyük ölçüde kısa bir sürede düşürecektir. Yani bu sıralamaları manipüle etmek çok kolay bir iştir. Böylesine kolay manipüle edilen ve gerçek dünya ile örtüşmeyen sıralama ve istatistiklerinde Google ile hiç bir şekilde ilgisi ve alakası olamaz.



Aşağıda, bu konuda daha önce denemeler yapmış ve Alexa sıralaması ve istatistiklerinin gerçeği yansıtmadığı anlatan blog yazıları yazan Eski Google çalışanı Matt Cutts ve arkadaşı Peter Norvig tarafından yayınlanan içerikleri paylaşmak istiyorum.


Aşağıdaki tabloda ve grafikte kısaca şu gösterilmiş. norvig ve paulgraham sitelerinin gerçek trafikleri matt cutts sitesinin trafiğinden çok daha fazla olmasına rağmen Alexa verilerinde matt cutts sitesi şaşırtıcı derecede bir fark ile diğer sitelerden çok daha fazla trafik alıyormuş gibi görünüyor. Nedeni ise çok basit şekilde biliniyor. Matt Cutts bir Google ve SEO ile ilgili bir insan ve haliyle onun web sitesini daha çok webmaster ziyaret ediyor. Bir çok webmaster Alexa toolbar kullandığı için Matt Cutts sitesi hatalı bir şekilde öne çıkıyor.




Estimating webmaster skew in Alexa metrics - Matt Cutts
Alexa Toolbar and the Problem of Experiment Design - Peter Norvig


Yorumlar

0 yorum